Науково-дослідна тема Факультету музичного мистецтва і хореографії
«Розвиток духовного потенціалу особистості в неперервній мистецькій освіті». Реєстраційний номер: 0116U003993
Керівник теми: Олексюк О.М., завідувач кафедри теорії і методики музичного мистецтва Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор.
Науково-дослідна тема кафедри музикознавства та музичної освіти
«Розвиток духовного потенціалу особистості в неперервній мистецькій освіті». Реєстраційний номер: 0116U003993
Керівник теми: Олексюк О.М., завідувач кафедри теорії і методики музичного мистецтва Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор.
Виконавці теми:
Олексюк О.М. – докт. пед. н., проф., завідувач кафедри музикознавства та музичної освіти
Опанасюк О. П. – докт. мист., проф. кафедри музикознавства та музичної освіти
Костюк Н.О. – докт. мист., доцент, кафедри музикознавства та музичної освіти
Бондаренко Л.А. – к. пед. н., доцент кафедри музикознавства та музичної освіти
Коваль А.С. – лаборант, викладач кафедри музикознавства та музичної освіти
Малахова М.О. – канд. пед. н., доцент кафедри інструментально-виконавської майстерності
Романенко А.Р. – кандидат культурології, доцент кафедри інструментально-виконавської майстерності
Андрощук Л.М. – канд. пед. н., доцент, завідувач кафедри хореографії
Калієвський К.В. – викладач кафедри хореографії
Витяг з протоколу засідання кафедри музикознавства та музичної освіти
Актуальність дослідження зумовлена глобалізацією та проникненням цифрових технологій в усі сфери соціального життя суспільства, зокрема й у мистецькій освіті
Дослідження актуального стану неперервної мистецької освіти дозволило виявити такі суперечності:
- Теоретичне осмислення досліджуваного феномену;
- Вплив нових форм цифрової революції на зміст та складові професійної підготовки майбутнього фахівця;
- Необхідність розроблення методики діагностики рівнів сформованості та розвитку духовного потенціалу особистості.
Реалізація наукової теми передбачає такі етапи наукового дослідження:
- Проектувально-організаційний етап (2017-2018)
- Дослідницько-експериментальний етап (2017-2021)
- Експериментально-впроваджувальний етап (2021-2025)
- Результативно-прогностичний етап (2022-2025)
Мета наукового дослідження – обґрунтувати теоретичні засади та розробити методику розвитку духовного потенціалу особистості в неперервній мистецькій освіті відповідно до нових освітніх програм.
Очікувана теоретична та практична значущість дослідження полягатиме в:
- оновленні змісту освітніх програм та розробці нових авторських програм і курсів;
- узгодженні тематики наукових досліджень магістрантів, аспірантів, докторантів з кафедральною науково-дослідною темою;
- підготовці посібника «Педагогіка духовного потенціалу особистості: сфера мистецтва» » для магістрів музичного мистецтва;
- визначенні та розробці сучасних діагностичних методик (проективні методики М. Люшера, техніка репертуарних решіток Дж. Келлі, «кольорове письмо» А. Лутошкіна тощо) та дивінаційної техніки дослідження духовного потенціалу музичного мистецтва в постнекласичному освітньому просторі;
- удосконаленні професійної компетентності професорсько-викладацького складу кафедри (участь у спільних міжнародних проектах, проведенні міжкафедральних засідань, підготовка майстер-класів тощо).
Робота над науково-дослідною темою забезпечить координацію діяльності науково-педагогічного колективу кафедри, студентів, аспірантів і докторантів навколо визначеної проблеми. у визначенні сутності духовного потенціалу особистості у неперервній мистецькій освіті.
Теоретичні положення та результати експериментального дослідження можуть бути застосовані у діяльності інших закладів освіти, які здійснюють підготовку фахівців мистецького профілю. Матеріали дослідження будуть використанні при укладанні підручників, навчальних посібників, методичних матеріалів з музичної педагогіки, теорії та історії музики, педагогіки та художньої творчості, а також у процесі вивчення мистецьких дисциплін у вищих навчальних закладах, системі післядипломної підготовки й перепідготовки фахівців мистецького профілю.
НАУКОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЮТЬСЯ В РАМКАХ РЕАЛІЗАЦІЇ НАУКОВОЇ ТЕМИ:
- Теоретичні і методичні засади формування духовного потенціалу особистості в системі неперервної мистецької освіти (доктор педагогічних наук, професор Олексюк О.М.)
- Олексюк О.М., Ткач М.М., Лісун Д.В. Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті: колект. монограф. / О.М. Олексюк, М.М. Ткач, Д.В. Лісун – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2013. – 164 с.
- Олексюк О.М. Модернізація вищої мистецької освіти як духовно-світоглядна проблема / Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : монографія / за ред. В. Кременя, Т. Левовицького, В. Огнев’юка, С. Сисоєвої. – К.: ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2013. – 460 с. – 343-351 с.
- Олексюк О.М. Музична педагогіка: навч. посіб. / О.М. Олексюк. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. – 248 с.
- Olga Oleksiuk. Asmenybės dvasinio ugdymo transcendentinė prasmė muzikos meno sferoje. / Ugdymo dvasingumo raida: kolektyvinė monografija / Development of Spirituality of Education. Sudarė ir parengė Jonas Kievišas. Vilnius: Žuvėdra, 2016. – 280 с. 169 – 180 (2017);
- Олексюк О.М. Герменевтичні смисли мистецької освіти In: Modern Tendencies in the Pedagogical Science of Ukraine and Israel: the way to integration, 11-14 вересня 2017 року, Південноукраїнський університет імені К.Д.Ушинського, Одеса, Україна (2017).
- Олексюк О.М. Феноменологічний діалог/полілог в організації навчальної діяльності магістрів музичного мистецтва/ Наукові записки /Ред.кол.: В.Ф.Черкасов, В.В.Радул, Н.С.Савченко та ін. – Випуск152. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім.В.Винниченка, 2017. – ISSN 2415-- с. 25-27. (2017);
- Олексюк О.М. Цілісність особистості в контексті міждисциплінарної інтеграції у вищій мистецькій освіті // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти: Збірник наукових праць. – Вип. 22 (27). – Частина 1. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2017. – 216 с. – с. 8-12 (2017).
- Олексюк О.М. Національна ідея у змісті фахової підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва // Вісник Прикарпатського університету (30-31). - с. 43-47. ISSN 2411-1007 (2017);
- Олексюк О.М. Мистецька освіта в контексті нової педагогічної парадигми / О. М. Олексюк// Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : наук. журнал / Київ. Ун-т ім. Б. Грінченка ; редкол. О. М. Олексюк (голов. ред.), Л. Л. Хоружа (заст. голов. ред.), Бондаренко Л. А. (відп. секр..) І.Кевішас та ін.. – Київ. Ун-т ім.. Б. Грінченка,– № 2 (подано до друку);
- Олексюк О.М. Виховний потенціал трансцендентних духовних цінностей в сфері музичного мистецтва / Мистецтво та освіта (1). с. 2-7. ISSN 2308-8885 (2017);
- Олексюк О.М. Пролегомени інноваційного простору мистецької освіти в класичному університеті/О.М.Олексюк// EUROPEAN HUMANITIES STUDIES: State and Society № 2. – с.86-94 (2016);
- Олексюк О.М. Конгеніальність у герменевтичних смислах мистецької освіти /О.М.Олексюк// Quality, Mobility and Globalization in the Higher Education System. - Nova Science Publishers, ISBN 9781634850124. – с. 81-87 (2016);
- Олексюк О. М. Functions of dialogue in art education research area / О.М.Олексюк// European Applied Sciences: challenges and solutions. - ORT Publishing, ISBN 978-3-944375-52-6, с. 13-16. (2016);
- Олексюк О.М. Антропологічний поворот в мистецькій педагогіці – «золотий» перетин століть /О.М.Олексюк// Освітологія / українсько-польський щорічник № 5, ISSN 2226-3012. – с. 152-157 (2016);
- Олексюк О.М. Динаміка типів наукової раціональності в розвитку мистецької педагогіки /О.М.Олексюк// Мистецтво і освіта 1 (79). - Колективне підприємство видавництво "Педагогічна думка" Інституту педагогіки НАПН України, ISSN 2308-8885. – c. 10-13 (2016);
- Олексюк О.М. Неперервна мистецька освіта у формування духовного потенціалу особистості / О.М. Олексюк // Наукові записки /Ред.кол.: В.Ф.Черкасов, В.В.Радул, Н.С.Савченко та ін. – Випуск147. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім.В.Винниченка, 2016. – 348с. – с. 19-22 (2016);
- Олексюк О.М. Музика як квінтесенція трансцендентних духовних цінностей /О.М.Олексюк// Modern tendencies in pedagogical education and science of Ukraine and Israel: the way to integration. - Ariel University, ISSN 2218-8584. – с. 269-274 (2016);
- Олексюк О.М. Ціннісно-смислові орієнтири наукової педагогічної школи у вищій мистецькій освіті / О.М. Олексюк // Духовність особистості в системі мистецької освіти: зб. пр. наук. шк. д-ра пед. наук, проф. О.М. Олексюк / Київський ун-т ім. Б. Грінченка. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. – 192 с. (2016);
- Олексюк О.М., Ткач М.М., Бондаренко Л.А. Духовно-смислова інтуїція у формуванні герменевтичного досвіду майбутнього вчителя музичного мистецтва / Компетентнісно зорієнтована освіта : якісні виміри : [монограф.] / редкол. : Огнев’юк В.О., Хоружа Л.Л., Сисоєва С.О., Чернуха Н.М., Терентьєва Н.О. – Київ. Ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. – С. 292–309 (2015);
- Олексюк О. М. Сучасні тренди у вищій мистецькій освіті: ціннісно-смисловий аспект Modern tendencies in pedagogical education and science of Ukraine and Israel: the way to integration (6). с. 253-257. ISSN 2218-8584 (2015);
- Олексюк О. М. Феномен наукової школи у вищій мистецькій освіті Неперервна професійна освіта: теорія і практика. с. 38-41. ISSN 1609-8595 (2015);
- Олексюк О.М. Узагальнення інтонації як механізм осягнення смислу естетичних категорій: педагогічний аспект проблеми // Наукові записки / Ред. кол.: В.В. Радул, В.А. Кушнір та ін. Випуск 139. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – 316 с. – С. 3-6. (2015);
- Олексюк О.М. Національна ідея у змісті фахової підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва / Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. – Івано-Франківськ, 2015. – В.30-31.-С. 86-89.
- Олексюк О.М. Концептуальні основи постнекласичної педагогіки мистецтва : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції Ніжин, 24-25 квітня 2015 р.) / відп. Ред. В.В. Ревенчук. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2015. – 125 с. – С.3-4.
- Олексюк О.М. Музично-педагогічні дослідження в контексті нових суспільно-історичних реалій // Наукові записки. – Випуск. – Серія педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2014. – 325 с. – С. 33 – 42.
- Олексюк О.М. Феномен розуміння як механізм гармонізації особистісних сфер суб’єктів музично-педагогічного процесу у вищій школі / Наукові записки Тернопільського нац. пед. ун-ту ім. Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. – 2014. - № 4. – 155 с. – С. 3-6.
- Олексюк О.М. Методологічний контур інтеграційних процесів у мистецькій освіті / О.М. Олексюк // Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття : матер. Міжнарод. наук.-практ. конф., 16‑жовт. 2014 р. / МОН України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка ; за заг. ред. В.О. Огнев’юка ; [редкол.: В.О. Огнев’юк, Л.Л. Хоружа, К.Ю. Бацак та ін.]. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014.
- Олексюк М., Попович Н.М. Зарубіжний досвід неперервної фахової підготовки вчителів музики / О.М. Олексюк, Н.М. Попович // Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття : матер. Міжнарод. наук.-практ. конф., 16‑жовт. 2014 р. / МОН України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка ; за заг. ред. В.О. Огнев’юка ; [редкол.: В.О. Огнев’юк, Л.Л. Хоружа, К.Ю. Бацак та ін.]. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. – С. 207-214.
- Олексюк М. Дослідницька діяльність кафедри у вищому мистецькому навчальному закладі: європейський досвід // Проблеми освіти: Наук. зб. / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. – К., 2014. – Випуск №79. – 310 с. – 170-174 с.
- Олексюк О.М. Пролегомен про інноваційний простір мистецької освіти в класичному університеті // Ars musicae: музично-освітологічний дискурс : зб. наук. пр. / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка ; редкол. : О.М. Олексюк (голов. ред.), Л.Л.Хоружа (заст. голов. ред.), І. Кевішас та ін. – Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. - № 1. – 122 с. – С. 5-8.
- Oleksiuk O. Subjekto dvasinės patirties raiška profesiniame meniniame ugdyme. Iš: Ugdymo dvasingumo kontekstas: kolektyvinė monografija. ISBN 978-609-8089-39-4. Sudarė ir parengė Jonas Kievišas. Vilnius: leidykla Žuvėdra, 2014, 400 p. – P. 262-272.
- Olga Oleksiuk. Сompetence paradigm in higher art education / O.N. Oleksyuk // Modern tendencies in the pedagogical science of UkraineIsrael: the way to integration. Ariel. Issue №5, 2014. – Р. 278-285.
- Олексюк О.Н. Направления и задачи совершенствования исследовательской деятельности в сфере музыкального образования // Интеграция науки, менеджмента и музыкального образования: Инновационные подходы, поиски и перспективы развития: Материалы XII Международной научно-практической конференции / Под науч. ред. В.А. Есакова, Л.С. Майковской. – М.: МГУКИ, 2014. – 336 с. – С.30-38.
- Olga. N.Oleksyuk. Kongeniality in hermeneutical sense of art education // The Etos of Akademia: Standing the Test of Time / Ariel, Israel. – 2014. – P.
- Олексюк О.М. Конгеніальність у герменевтичних смислах мистецької освіти / Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: Педагогіка і психологія. – Зб. статей: - Ялта: РВВ КГУ, 2014. – Вип. 44. – Ч. 4. – С.159-165.
- Оlga Oleksiuk. Theological values as a basis of competence-oriented high art education / Taikomieji turimai studijose ir praktikoje, № 7, Panevezys, 2013. – Р. 73-77.
- Olga. N.Oleksyuk. Hermeneutic Experience as Spiritual Phenomenon Professional Art Education // The Etos of Akademia: Standing the Test of Time / Ariel, Israel. – 2013. – P. 256-266.
- Олексюк О.М. Модернізація вищої мистецької освіти як духовно-світоглядна проблема / О.М. Олексюк // Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : монографія / за ред. В. Кременя, Т. Левовицького, В. Огнев’юка, С. Сисоєвої. – К. : ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2013. – С. 343-351.
- Олексюк О.М. Методологічні пріоритети постнекласичної мистецької педагогіки / О.М. Олексюк // Современные тенденции в педагогической науке Украины и Израиля: путь к интеграции. – Вып. №4 научных трудов ученых Израиля и Украины. – Ариель, 2013. – С.262-266.
- Олексюк О.М. Комунікативні кластери педагогічного процесу у вищій мистецькій освіті / О.М. Олексюк // Вища освіта України : теорет. та наук.-метод. часопис. – 2013. – № 3 (50). – Додаток 1 : Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. –Т. 1. – С. 182-185.
- Олексюк О.М. Модернізація вищої мистецької освіти як духовно-світоглядна проблема / Матер. Міжнародної наук.-практ. конференції «Цілі та результати освітніх реформ: українсько-польський діалог». – К., Київ. ун-т ім. Б.Грінченка. – 2013 р. – С. 343-352.
- Духовний саморозвиток майбутнього викладача музичних дисциплін у процесі інструментально-виконавської підготовки (кандидат педагогічних наук, доцент Бондаренко Л.А.)
- Бондаренко Л.А., Ткач М. М., Герменевтичні методи у фаховій підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва / М.М. Ткач, Л.А. Бондаренко // Гуманітарний вісник ДВНЗ "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університете імені Григорія Сковороди" - Вип.37 (3), Том ІІ (22) : Тематичний випуск "Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання". - К. : Гнозис, 2017. - 114-123.
- Бондаренко Л. А. // Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі: науковий журнал / Київ. ун-т. і. Б.Грінченка ; редкол.: Олексюк О.М. (наук. ред.), Хоружа Л.Л. (заст. наук. ред.), Бондаренко Л.А. (відп. секр.), Кевішас І. та ін. – К. : Київ. ун-т. і. Б.Грінченка, 2016. - № 1, ISSN 2518-766Х – 140 с. – с. 71-75.
- Бондаренко Л. А. Методи розвитку фортепіанної техніки Ф. Бузоні в інструментально-виконавській підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва / Л.А.Бондаренко// Професійна мистецька освіта іхудожня культура: виклики ХХІ століття : матер. II Міжнарод. наук.-практ. конф., 14—квіт. 2016 р.. с. 496-501.
- Бондаренко Л. А. Методи аксіологічного аналізу в інструментально-виконавській підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва Духовність особистості в системі мистецької освіти : зб. пр. наук. шк. д-ра пед. наук, проф. О.М.Олексюк / Київський ун-т ім. Б. Грінченка. - К. : Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2015. - С. 143-152 (2015).
- Бондаренко Л.А. Професійний саморозвиток майбутнього вчителя музики: синергетичний підхід // Ars musicae: музично-освітологічний дискурс : зб. наук. пр. / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка ; редкол. : О.М. Олексюк (голов. ред.), Л.Л.Хоружа (заст. голов. ред.), І. Кевішас та ін. – Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. - № 1. – 122 с. – С. 18-22.
- Бондаренко Л. А. .
- Бондаренко Л. А. Професійний саморозвиток майбутнього вчителя музики: герменевтичний підхід / Л.А.Бондаренко // Вища освіта України № 3 (додаток 1). – 2013 р. – Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології». – Т. 2. – С. 97 – 99.
- Розвиток інтонаційно-образного мислення майбутнього вчителя музичного мистецтва засобами мультимедійних технологій (викладач Ходоровська І.М.)
- Ходоровська І.М. Мультимедійні технології у музично-теоретичній підготовці майбутніх учителів музики / І.М.Ходоровська // Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : наук. журнал / Київ. Ун-т ім. Б. Грінченка ; редкол. О. М. Олексюк (голов. ред.), Л. Л. Хоружа (заст. голов. ред.), Бондаренко Л. А. (відп. секр..) І. Кевішас та ін.. – Київ. Ун-т ім.. Б. Грінченка,– № 2 (подано до друку).
- Ходоровська І. М. Розвиток гармонічного слуху як необхідної складової фахової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва / Професійна мистецька освіта іхудожня культура: виклики ХХІ століття : матер. II Міжнарод. наук.-практ. конф., 14—15квіт. 2016р.. с. 707-713.
- Ходоровська І. М. Використання інформаційних технологій в процесі роботи студентів над музичним диктантом // Ars musicae: музично-освітологічний дискурс : зб. наук. пр. / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка ; редкол. : О.М. Олексюк (голов. ред.), Л.Л.Хоружа (заст. голов. ред.), І. Кевішас та ін. – Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2014. - № 1. – 122 с. – С.82-86.
- Ходоровська І.М. Розвиток творчого мислення майбутніх учителів музики на заняттях сольфеджіо / І.М. Ходоровська // Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття : матер. Міжнарод. наук.-практ. конф., 16‑жовт. 2014 р. / МОН України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка ; за заг. ред. В.О. Огнев’юка ; [редкол.: В.О. Огнев’юк, Л.Л. Хоружа, К.Ю. Бацак та ін.]. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. – С.558-563.
- Ходоровська І.М. Інноваційні підходи до розвитку музичного слуху на заняттях сольфеджіо у вищих навчальних закладах // Мистецька освіта в Україні : проблеми теорії і практики : зб. тез за матеріалами Всеукраїнської науково-методичної конференції-семінару. 27-28 лютого 2014 року. – Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. – С.81-83.