Кафедра музикознавства та музичної освіти

DSCN0442 DSCN0447

 

24 жовтня 2013 року у м. Одеса відбувся ІV Відкритий міжнародний науковий форум «Сучасні тенденції у педагогічній освіті і науці України та Ізраїлю: шляхи до інтеграції».

Організаторами форуму виступили Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського, Арієльський університетський центр в Самарії (м. Арієль, Ізраїль), Ізраїльський культурологічний центр (м. Одеса, Україна). Зі вступним словом до учасників наукового форуму звернувся Олексій Якович Чебикін, доктор психологічних наук, дійсний член НАПН України, ректор Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського.

На науковому форумі Київський університет імені Бориса Грінченка представляла доктор педагогічних наук, професор Ольга Миколаївна Олексюк, завідувач кафедри теорії та методики музичного мистецтва Інституту мистецтв.

Захід відбувався у формі дебатів за круглим столом із використанням сучасних інтернет-технологій. Коло наукових проблем, які пропонувалися до обговорення на форумі, відображали: сучасні технології та інновації в освіті; наукові підходи до системи підготовки вчителя; концепції і моделі формування вчителя нового покоління; культурологічний підхід до формування особистості студента; психолого-педагогічні підходи до підготовки фахівців у галузі гуманітарних і технічних наук; ідеї національного виховання в Україні та Ізраїлі.

В атмосфері неформального спілкування учасники наукового форуму обговорювали проблеми педагогічної освіти і науки України та Ізраїлю; окреслили шляхи інтеграції двох країн в аспектах глобалізації освіти, академічного розвитку й оцінювання, ідентифікації статусу викладача вищої школи. Учасники форуму прийняли спільне рішення щодо подальших перспектив міжнародної співпраці двох країн.

IMG 4201a IMG 4185a

 

Підсумком наукового тижня кафедри теорії та методики музичного мистецтва стало проведення 18 жовтня 2013 року методологічного семінару "Наукова школа доктора педагогічних наук, професора О.М. Олексюк: досвід, проблеми, перспективи".
У вступному слові кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методики музичного мистецтва, заступник директора з науково-педагогічної та соціально-гуманітарної роботи Інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка Г.Г. Кондратенко привітала учасників та гостей методологічного семінару та оголосила надіслані вітання від НАПН України.
У доповіді доктора педагогічних наук, професора О.М. Олексюк було висвітлено: інформацію про головні напрями та перспективи діяльності наукової школи; характеристику персонального складу наукової школи, що налічує більше 40 кандидатів і 5 докторів педагогічних наук та мистецтвознавства, які створюють свої оригінальні напрями наукових досліджень за різними спеціальностями (13.00.01., 13.00.02., 13.00.04., 26.00.01.). Нині наукова школа О.М. Олексюк налічує близько 60 науковців. За тривалістю і продуктивністю впливу на розвиток мистецької освіти в Україні наукова школа О.М. Олексюк – явище неординарне, багато в чому зумовлене особистістю її керівника, здатного генерувати ідеї, організовувати і спрямовувати діяльність наукового співтовариства.
У своїх виступах представники наукової школи, які приїхали на методологічний семінар з різних куточків країни, аналізували проблеми сучасної мистецької освіти, ділилися своїм досвідом та здобутками, намітили перспективи спільної наукової діяльності щодо популяризації Наукової школи доктора педагогічних наук, професора О.М. Олексюк.
У рамках проведення методологічного семінару відбулася презентація буклету "Наукова школа доктора педагогічних наук, професора Ольги Миколаївни Олексюк" (відповідальна за випуск – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методики музичного мистецтва Інституту мистецтв КУ імені Бориса Грінченка М.М. Ткач).
Результатом проведення методологічного семінару стало прийняття спільного рішення щодо перспектив розвитку наукової школи О.М. Олексюк, яке оголосила вчений секретар наукової школи, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри акторської майстерності Запорізького національного університету Г.В.Локарєва.
На завершення роботи всі учасники та гості методологічного семінару привітали Ольгу Миколаївну Олексюк з презентацією своєї наукової школи, побажали їй міцного здоров'я, успіхів та подальших творчих досягнень у науково-педагогічній діяльності.

Четвертим заходом наукового тижня кафедри теорії та методики музичного мистецтва став концерт-зустріч з випускниками загальноосвітніх шкіл Дніпровського району м. Києва, який відбувся 17 жовтня 2013 року у приміщенні бібліотеки імені В. Маяковського. Його підготувала та провела викладач кафедри Ірина Миколаївна Ходоровська.
У цікавій формі з використанням мультимедійних технологій школярів було ознайомлено:

-з особистістю Бориса Грінченка та основними напрямками його громадської і творчої діяльності;
-з історією Київського університету імені Бориса Грінченка;
-з основними спеціальностями та спеціалізаціями, за якими проводиться підготовка бакалаврів, спеціалістів та магістрів Інституту мистецтв.

Бесіда супроводжувалася виступами студентів 1–4 курсів спеціальності «Музичне мистецтво», які продемонстрували високий рівень професійної майстерності під час виконання творів світової та української музичної класики, а також народних пісень та інструментальних награвань. Родзинкою зустрічі стали читання студентами власних поетичних творів та виконання студентом 4-го курсу спеціальності «Музичне мистецтво», лауреатом Всеукраїнського фестивалю «Червона рута 2013» Сергієм Нечипоренком народних пісень під супровід кобзи.

Концерт-зустріч був гаряче підтриманий і високо оцінений учнями загальноосвітніх середніх шкіл, їхніми вчителями та працівниками бібліотеки імені В. Маяковського, які також були присутні на цьому заході.

 

CIMG003215 листопада 2013 року відбулася евристична бесіда кандидата педагогічних наук, доцента Мережко Ю.В. з магістрами на тему: «Інтерактивне навчання старшокласників на основі української вокальної спадщини кінця − XIX початку XX століття». Студентам було запропоновано: цікава презентація слайд-шоу, психолого-педагогічний тренінг, творчо-пошукові форми роботи. У процесі активної бесіди студенти знайомилися з інтерактивними методами та прийомами, розробленими Ю.В. Мережко, прослуховували зразки національного вокального мистецтва, проводили художні аналогії між творами різних видів мистецтв тощо.

 

 

CIMG0026

CIMG0043

 

14 жовтня 2013 року в рамках наукового тижня кафедри теорії та методики музичного мистецтва відбулася лекція-презентація «Маловідомі сторінки українського оперного мистецтва першої третини ХХ ст.», проведена доктором мистецтвознавства, доцентом Оленою Миколаївною Ізваріною.


У цікавій формі було подано відомості про життя та творчість незаслужено забутих талановитих українських композиторів, які творили за складних умов агітаційно-пропагандистської спрямованості музичного мистецтва 30-х років ХХ століття. Були продемонстровані віднайдені О.М. Ізваріною унікальні фотокопії матеріалів, які стосуються різних аспектів творчого життя героїв її лекції.

Важливим висновком зустрічі стало твердження про те, що твори цих композиторів стали своєрідним містком між оперною творчістю класика української професійної музики Миколи Лисенка і операми його послідовників, композиторів ХХ століття, зокрема Бориса Лятошинського.
Високий науковий рівень лекції заклав підґрунтя загального настрою та атмосфери, що панували на подальших заходах наукового тижня кафедри теорії та методики музичного мистецтва.

2013-10-14 14.46.59 2013-10-14 15.08.02

IMG 425216 жовтня 2013 року відбулася творча зустріч з композитором, кандидатом мистецтвознавства, членом Національної спілки композиторів України, доцентом кафедри теорії та методики музичного мистецтва Віталієм Володимировичем Вишинським на тему «Феномен композиторської творчості: авторський задум та його втілення».


На зустрічі було обговорено момент творчості композитора, що дуже важко піддається чіткому науковому узагальненню, а саме — виникнення ідеї та її подальше розгортання вже в якості музичного твору. У контексті теми були також розглянуті такі актуальні й болючі питання, як становище сучасного музичного мистецтва та складність його сприйняття публікою.

У своєму виступі композитор В.В. Вишинський підкреслив важливість емоціонального сприйняття явищ сучасного мистецтва, проте у комплексі з їх інтелектуальним осягненням, говорив про необхідність зняття упередженого ставлення та тих стереотипів, які й досі існують у слухачів щодо мистецтва ХХ та ХХІ століття. Про інтерес аудиторії до теми зустрічі та супутніх проблем, які виникли під чах її обговорення, свідчили питанні, які пролунали у фіналі виступу.

 

Кульмінацією зустрічі стала демонстрація аудіо-запису твору В.В. Вишинського «Елегія» для струнного оркестру та фортепіано, що було виконано Київським камерним оркестром під орудою видатного українського диригента Романа Кофмана.

IMG 4255 IMG 4273


IMG 4238-15 жовтня 2013 року в концертному залі Національної спілки композиторів України відбулося прем’єрне виконання твору Віталія Вишинського (кандидата мистецтвознавства, доцента кафедри теорії та методики музичного мистецтва) «Похорони мух» для скрипки, контрабасу та струнного оркестру.

 

 Твір був виконаний знаним в Україні ансамблем «Київська камерата» під орудою лауреата Національної премії України імені Т.Г. Шевченка, народного артиста України Валерія Матюхіна. Сольні партії виконали молоді київські музиканти Орест Смовж (скрипка) та Назар Стець (контрабас).

 

 Пояснюючи зміст твору, автор розповів історію про те, що на початку осені давні слов’яни проводили обряд похоронів мух, або, якщо бути більш точним, похоронів мух, комарів, бліх та інших шкідливих і сильно докучливих «домашніх» комах. Так, з морквин, ріпи, огірків робили маленькі домовини, у які покладали малу або велику — це вже як пощастить — пригоршню мух. Далі одягнені у все найкраще дівчата з плачем та голосіннями виносили домовинки з хати, аби здійснити урочисте поховання мух у землю, а заразом показати себе перед хлопцями, які обглядали собі майбутніх дружин — адже невдовзі наступала пора засилання сватів та гуляння весіль. У той самий час поважні чоловіки, сильно розмахуючи рушниками, або ще краще — власними штанями (оскільки вважалось, що цей метод більш дієвий) вимітали, виганяли решту комах з будівлі, промовляючи вслід заклинання на кшталт: «Муха по мусі, летіть мух ховати». Цей незвичний обряд мав на меті очищення будівлі не лише від комах-шкідників, а й від темних, страхітливих сил, оскільки комарі та мухи часто пов’язувалися з демонічним світом, уявлялися також як своєрідні оповісники, глашатаї Сутінок. Вірили, що після здійснення обряду разом з комахами будуть поховані невдачі та нещастя.

 

 

Принагідно зазначимо, що 22 жовтня твір Віталія Вишинського «Похорони мух» буде виконано у концертах Рівненського обласного філармонічного оркестру під орудою Петра Товстухи.

IMG 4236

 Афиша Камераты 15 октября